Stukje historie
Al bij de start van het Leidsche Rijn project begin jaren 90, wilden we hier graag deel van uit maken. In 1993 hebben we dan ook ingeschreven voor een bouwgrond. Met de opstart van het Vinex project zijn we in 2005 met de gemeente in gesprek geweest over de mogelijke locatie aan de Verlengde Houtrakgracht. In de jaren hierna hebben wij veel onderhandelingen gevoerd over het ontwerp en andere locaties. Leidsche Rijn kreeg steeds meer vorm en het bleek al met al moeilijk om een geschikte locatie voor alle partijen te vinden.
Medio 2013 kwam uiteindelijk het pand aan de Burgemeester Verderlaan 13 te koop. Onze koepelorganisatie SICN gaat in overleg met de gemeente over een bestemmingswijziging om onze langdurende zoektocht voor diverse doeleinden eindelijk te kunnen afronden.
Onze visie
Onze stichting is aangesloten bij de overkoepelende Stichting Islamitisch Centrum Nederland. Onze visie is gebaseerd op de drie basisprincipes van de Islam die noodzakelijk zijn voor het welzijn en eeuwig geluk van mensen: zuiver geloof, goede daden en oprechtheid. Degene die deze principes volbrengt, brengt zichzelf en daarmee de samenleving tot een hogere perceptie- en welzijnsniveau. Onze visie luidt:
“Een moslim met zuiver geloof en oprechte goede daden zal op aarde en het hiernamaals geluk en vrede vinden. Juiste en voldoende kennis van het geloof is hierbij een belangrijke randvoorwaarde.”
Onze visie
De islam is een godsdienst die de mens vrijheid van ideeën, gedachten en leven biedt en dit ook waarborgt. Het dwingen van mensen een geloof te belijden of de rituelen van dat geloof uit te voeren is in strijd met de essentie en de geest van de islam. De islam stelt namelijk de vrije wil en bewuste aanvaarding als voorwaarde voor het geloof. Moslims worden gestimuleerd om elkaar uit te nodigen om goede daden te verrichten en slechte daden af te keuren. Maar nooit mag op dit punt druk op de medemens worden uitgeoefend.
Een moslim die de mooie moraal van de Koran bezit, benadert een ieder met liefde, toont respect jegens alle ideeën, spoort aan tot het goede, hecht waarde aan schoonheid en kunst, is verzoeningsgezind, probeert spanning te verminderen, en toont omarmend en gematigd gedrag. Het zoeken van de gulden middenweg in dagelijkse zaken is een belangrijk streven binnen de Islam.
Een oprecht mens geeft zijn waarden, gevoelens en handelingen vorm naar Allah’s tevredenheid en bereikt een innerlijke rust in werkelijke zin, omdat hij zich in een levensinzicht zal bevinden passend bij zijn schepping. Iemand die zich met dergelijke spirituele schoonheden bekleedt, wordt de ontvanger van oprechte liefde van iedereen in zijn of haar omgeving. Derhalve wordt hij of zij verlost van bedroevende en zorgwekkende gevoelens zoals eenzaamheid, onzekerheid, aardse angsten en bezorgdheden. In een gemeenschap die bestaat uit individuen die het tijdelijke aardse gewin in het leven niet als doel hebben, wordt broederschap, eenheid en saamhorigheid, behulpzaamheid en wederkerige steun in de ware betekenis en liefde en respect tussen mensen zichtbaar.
Als organisatie willen we moslims zo goed mogelijk ondersteunen bij het belijden van hun geloof. Wij doen dit door hen ruimte en diensten aan te bieden die ze nodig hebben. Maar vooral ook door hen beter bekend te laten geraken met de Islam. Zonder een zuiver geloof, een oprechte intentie en deugdelijk handelen, kan een moslimindividu geen innerlijke rust vinden en is de kans groter dat hij/zij kwetsbaar wordt voor ongewenste tendensen in de samenleving.
Onze missie
De (islamitische geïnspireerde) waarden en normen, zoals respect, zorgzaamheid en tolerantie in een pluriforme samenleving zijn kernwaarden van waaruit wij denken en handelen. Wij kunnen als organisatie slechts op basis van deze kernwaarden mensen ondersteunen door ze te informeren over de Islam en hiermee te helpen een zuivere (Gods)overtuiging te ontwikkelen en bewust te maken van goede en slechte daden binnen de maatschappelijke werkelijkheid waarin zij zich bevinden. Om deze reden is onze missie:
“Het faciliteren van betrouwbare en laagdrempelig onderwijs van de Islamitische religie en haar moraal aan (de nieuwe generatie) moslims door bekwame mensen. Hierbij is de soefistische (mystieke) godsdienstbeoefening- en uitleg leidend, vooral in relatie tot individuele identiteitsontwikkeling.”
Onze missie
Het is voor ons essentieel dat ieder moslim voldoende kennis heeft van zijn geloof of voldoende mogelijkheden heeft om dit op te doen en vervolgens in volle vrijheid haar geloof te kunnen belijden. De optimale ontplooiing van elk individu tot het niveau van zijn/haar potenties en talenten, met een goede balans tussen individuele ontplooiing en maatschappelijke verantwoordelijkheid zien wij namelijk als hoogste doel.
Als stichting profileren we ons ook als een organisatie die veel nadruk legt op opvoeding en onderwijs van de jeugd en stelt dat een evenwichtige identiteitsontwikkeling onmisbaar is voor het welzijn en zelfbewustzijn van jongeren. Hiertoe wordt door bevoegde en bekwame personen in de islamitische theologie de islamitische geloofsbeginselen en de moreel-ethische aspecten daarvan onderwezen, in samenwerking met andere plaatselijke organisaties die actief zijn voor jongeren.
Onze inspiratie
Wij onderscheiden ons van andere organisaties door de nadruk te leggen op een spiritueel-mystieke uitleg en toepassing van de islam en de bijzondere aandacht voor de ondersteuning bij het opvoeden/opleiden van jongeren. Daarbij is de islamgeleerde Süleyman Hilmi Tunahan (1888-1959) een belangrijke inspiratiebron en leidraad voor betrokkenen. Deze Soefistische (islamitisch-mystieke) oriëntatie zorgt ervoor dat mensen die zich hiermee verbonden voelen onder meer deugden als liefde, rust, barmhartigheid, medemenselijkheid, zachtaardigheid, bescheidenheid tot hun kernwaarden rekenen. Soefisme is het begrijpen van de (spirituele) essentie van de islam als een zuiver moraal en een vrome levensstijl.
Als stichting benadrukken we in het bijzonder het belang van oprechtheid, in de definitie van “geest van kennis en praktijk”. Want naast het nut van oprechtheid in het hiernamaals, heeft het ook op deze wereld vele persoonlijke en sociale voordelen. Iemand die zijn of haar activiteiten slechts omwille van Allah doet, is vrij van zelfzuchtigheid en egoïsme en zal rust vinden. Op deze wijze vermijdt men namelijk verwerpelijke gedachtes en gevoelens. Iemand die geen belang hecht aan wereldse begeertes zoals rijkdom, status, e.d., redt zichzelf om gevangene en slaaf te zijn van het voorgenoemde en bereikt daardoor werkelijke vrijheid en zuiver geluk. Voorbijgaande wereldse begeertes en verslavingen zijn voor de mens de grootste bron van onrust.